Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Het regende eind mei cijfers, tabellen, analyses en prognoses in en over de grafimediabranche. De uitgave ‘Grafimedia in Cijfers', van A&O Fonds Grafimediabranche en GOC, zette de getallen op een rijtje. Het KVGO Jaarverslag over 2010 probeerde uit het voorgaande jaar kracht te putten voor de (nabije) toekomst. En het rapport ‘Trends in de creatieve industrie' plaatste de branche in een breder perspectief: "Drukwerk blijkt met 35% nog steeds de grootste mediacategorie te zijn."

Trends

KVGO-voorzitter Cees Verweij pakte er, tijdens zijn toespraak voor de Algemene Ledenvergadering op 25 mei in Soest, direct de cijfers van het verse Trends-rapport maar even bij: "Volgens de onderzoekers zette nog geen tien procent van de [grafimedia] bedrijven duidelijke positieve resultaten neer. Eén op de drie ondernemers schreef rode cijfers. Een goede 40 procent zit weliswaar in de plus, maar beoordeelt het bedrijfsresultaat toch als niet mee dan ‘gematigd positief'. Verder blijkt dat bij een kwart van de bedrijven het bedrijfsresultaat vorig jaar slechter was dan in het toch al moeilijke 2009."

Niet somber

Toch is Verweij niet somber: "Nog steeds verdienen 32.000 vakmensen in Nederland een boterham in onze bedrijfstak. Nog altijd bedraagt de omzet ruwweg 7,5 miljard euro per jaar . Ook - of wellicht wel: juist: - is het in een krimpende markt zaak te blijven zoeken naar vernieuwingen, naar verbeteringen. Naar kansen en mogelijkheden."

Omzet dipt

Eerst nog maar even, voor alle duidelijkheid, wat getallen. Volgens ‘Grafimedia in Cijfers' bedroeg de totale omzet in de branche vorige jaar nog net iets meer dan 7 miljard euro - een half miljard minder dan in 2009. En dat was ook weer 200 miljoen minder dan de 7,7 miljard waarmee de brancheomzet in 2008 nog piekte. De omzet nu van 2010 ligt zelfs ruim onder de dip van 7,3 miljard uit 2004.

De bodem

In het Jaarverslag schrijft het KVGO: "Ergens raakt de dalende lijn de bodem. Waar die bodem zich bevindt is onduidelijk." De faillissementen, de ontslagen - het zijn ‘de gevolgen van de structurele veranderingen die de bedrijfstak ondergaat'. Maar, voegt Verwij toe: "Dit betekent natuurlijk niet het einde van onze branche in Nederland."

Lichtpuntjes

Ook het Trends-rapport ziet, ondanks de moeilijke situatie waarin de grafimediabranche zich binnen de creatieve industrie bevindt, zeker lichtpuntjes. Het verwijst naar onderzoek van PriceWaterhouseCoopers (PWC), waarin de bestedingen voor ‘entertainment en media' onder de loep werden genomen. Het totale volume in deze industrie daalde de afgelopen twee jaar wereldwijd met 4% tot 1.045 miljard euro in 2010 - in Nederland bedroeg de daling 4,6%. Maar: vanaf 2011 zal het volume weer groeien, denkt PWC, om al in 2012 tot nieuwe recordhoogte te stijgen - in Nederland zal het herstel en de groei iets gematigder uitvallen.

Goed nieuws

Het goede nieuws van de PCW-prognoses voor de grafimediabranche zit hem in het marktaandeel dat drukwerk inneemt in deze mix van ‘entertainment en media': "Indien we een aantal segmenten die met drukwerk te maken hebben (kranten, boeken, magazines en B2B Publishing) op één hoop gooien, dan blijkt drukwerk met 35% nog steeds de grootste mediacategorie te zijn." En dat sommetje, schrijven de Trends-onderzoekers, gaat ook op voor Nederland: "Ook hier staat drukwerk met 33% op de eerste plaats, audiovisueel [radio & televisie] met 28% op de tweede plaats en internet met 21% op de derde plaats."

Drukwerk stagneert

Het is echter twijfelachtig of drukwerk die voorsprong in het medialandschap vasthoudt. Terwijl internet en games zeer snel groeien ‘stagneert het gedrukte medium na een duidelijk teruggang bij aanvang van de economische crisis'. Maar misschien is daarmee inmiddels toch de bodem, waar het KVGO in haar Jaarverslag nog naar zocht, al bereikt, denken ze bij PCW: "Opmerkelijk is de prognose dat drukwerk in de komende jaren wereldwijd niet verder terugloopt. In Nederland is de verwachting dat drukwerk van boeken en magazines nog zal toenemen, maar van kranten zal blijven afnemen."

Elektronische media

Van de elektronische media hoeft drukwerk nog niet veel te vrezen. In de VS is het verdienmodel van abonnementen op apps van magazines bijvoorbeeld, na een aanvankelijk snelle groei, ‘als een kaartenhuis in elkaar gestort'. Volgens het Trends-rapport zal in Nederland de digitale versie van een magazine of krant pas over 20 jaar dé norm zijn: "Het geld wordt nog steeds verdiend met papieren uitgaven."

Van onze redactie

Plaats op:
Datum: 6 juni 2011
Gerelateerde artikelen  
25-10-2011 Achtergrondartikelen Rabobank legt industrie langs de lat
13-06-2012 Achtergrondartikelen Nederland - Polen
10-05-2011 Achtergrondartikelen Grafimedia in cijfers
12-07-2012 Achtergrondartikelen In Duitsland schijnt de zon wel
28-03-2011 Achtergrondartikelen Grafisch herstel? #durftehopen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 2,9 seconden.